آیا به انعام (Tip) در کانادا مالیات تعلق می گیرد؟
5
(1)

آیا باید بابت انعام که در کانادا دریافت می کنید مالیات بدهید؟

اگر شما در جایی مشغول به کار هستید که انعام دریافت می کنید، این مقاله برای شما مفید خواهد بود. وقتی شما بعنوان کارمند یا خویش فرما در مشاغل مختلف مانند آرایشگاه، دلیوری غذا، تاکسی اینترنتی، سرو غذا و نوشیدنی در رستوران ها و… مشغول به کار باشید بابت خدماتی خوبی که به مشتریان ارائه دادید به شما انعام تعلق می گیرد.

تمام انعامی که شما از کار خود بعنوان کارمند یا خویش فرما دریافت می کنید، مشمول مالیات می باشد و نیاز دارید بعنوان درآمد مشمول مالیات آن را گزارش دهید.

می توان انعام را به دو دسته تقسیم کرد:

1. انعام های مستقیم (Direct tips)

انعام مستقیم درآمدی است که مشتریان مستقیم به کارمند پرداخت می کنند. در این حالت کارفرما هیچ کنترلی بر این مبلغ ندارد و قابل ردیابی از سوی کارفرما نمی باشد.

این انعام در دفاتر حسابداری کارفرما ثبت نمی شود و در نتیجه از آن CPP، EI، Tax کسر نمی گردد و کل مبلغ به کارمند تعلق می گیرد. کارمند می تواند انتخاب کند که آیا می خواهد بابت انعام دریافتی CPP پرداخت کند یا خیر. 

اگر کارمند تمایل داشت بابت انعام مستقیم دریافتی CPP  پرداخت کند باید فرم CPT20 موجود در سایت CRA  را تکمیل و به همراه اظهارنامه مالیاتی خود برای CRA  ارسال کنید.

T4 که برای شما صادر می گردد، شامل انعام مستقیم نمی باشد. شما باید درآمد حاصل از انعام خود را در پایان سال بعنوان درآمد و در خط 10400 فرم اظهارنامه مالیاتی یا T1 بعنوان سایر درآمدهای کارمند اظهار کنید.

مثال هایی از انعام مستقیم:

  • انعام نقدی که مشتریان به سرور رستوران، آرایشگاه و… پرداخت می کنند.
  • انعام هایی که با کارتهای اعتباری و یا کارت های بانکی پرداخت می شود و در انتها کارفرما انعام دریافتی را بدون کسر مالیات و بیمه، مستقیم به کارمند پرداخت می کند.

2. انعام های کنترل شده (Controlled tips)

انعام های کنترل شده، انعام هایی هستند که تحت کنترل کارفرما است، کارفرما این انعام ها را جمع آوری و به کارمندان پرداخت می کند. اداره مالیات کانادا CRA این نوع انعام ها را بعنوان درآمد کارفرما و کسب و کار در نظر می گیرد و در پایان سال کارفرما باید این درآمد را گزارش دهد.

این نوع انعام ها بعنوان بخشی از حقوق و دستمزد کارمند محاسبه می شوند و مانند حقوق از این انعام CPP، EI، Tax  کسر می گردد و خالص انعام همراه با حقوق به حساب کارمند واریز می گردد.

 

انعام دریافتی را چطور باید در پایان سال گزارش کنید؟

همانطور که قبلا توضیح داده شد از انعام کنترل شده در هر پرداخت بصورت اتوماتیک CPP، EI، Tax کسر می گردد و خالص مبلغ به حساب شما واریز می گردد. بنابراین زمانی که برای شما T4 صادر می شود، مبلغ انعام و کسورات متعلق به آن در فرم T4 خواهد بود.

 در پایان سال زمانی که می خواهید مالیات خود را برای اداره CRA ارسال کنید چون انعام دریافتی در T4  وجود دارد، بصورت اتوماتیک و اجباری مبلغ انعام شما در مالیات پایان سال اظهار خواهد شد.

اما در حالت دوم زمانی که مشتری به شما انعام میدهد، نیاز است که شما انعام های دریافتی را ثبت و در پایان سال زمانی که می خواهید مالیات خود را به اداره CRA  ارسال کنید، آن را  در خط 10400 فرم اظهارنامه مالیاتی یا T1 بعنوان سایر درآمدهای خودتان اظهار کنید.

اداره CRA  فیلم کوتاهی راجع به این موضوع در یوتیوب دارد که می توانید آن را مشاهده کنید.

https://www.youtube.com/watch?v=nUhOtSrs62k&t=4s

 

چه اتفاقی می افتد اگر شما انعام خود را در پایان سال مالیاتی اظهار نکنید؟

اگر اداره CRA درآمدی که در پایان سال اظهار کردید را حسابرسی و دوباره ارزیابی کند و متوجه شود که شما بخش قابل توجهی از انعام خود را حذف کردید و نمایش ندادید. شما نه تنها باید تمام مالیات آن را پرداخت کنید بلکه باید بهره و جریمه آن را نیز به اداره CRA  پرداخت کنید که مبلغ قابل توجهی خواهد بود.

 

مسئولیت AccountingLearning:

اطلاعات ارائه شده در این صفحه برای ارائه اطلاعات عمومی در نظر گرفته شده است و صرفا دانش و تجربه نویسنده می باشد که به اشتراک گذاشته شده است. این اطلاعات وضعیت شخصی شما را در نظر نمی گیرد و قرار نیست بدون مشورت با متخصصان حسابداری، مالی و مالیاتی مورد استفاده قرار گیرد. 

 

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

دیدگاه خود را بنویسید

ورود به سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
بازیابی کلمه عبور
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
ورود به سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ثبت نام در سایت
شماره موبایل / ایمیل را تایید و اطلاعات را تکمیل کنید
ثبت نام در سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر